UTILITZEM COOKIES PRÒPIES I DE TERCERS PER A MILLORAR ELS NOSTRES SERVEIS I MOSTRAR-LI PUBLICITAT RELACIONADA AMB LES SEVES PREFERÈNCIES MITJANÇANT L’ANÀLISI DELS SEUS HÀBITS DE NAVEGACIÓ. SI CONTINUA NAVEGANT, CONSIDEREM QUE N’ACCEPTA EL SEU ÚS. POT CANVIAR LA CONFIGURACIÓ O OBTENIR MÉS INFORMACIÓ A LA NOSTRA "POLÍTICA DE COOKIES".
Política de cookies +
INICI

Comparte
CERCAR:
Ajuda'ns a créixer!     Tu també
    pots ser part
    del canvi.
Col·labora!

Sobre l'Associació Animalista Libera!

LIBERA! va néixer a Barcelona l'any 2004 amb l'objectiu d'informar tota la societat de l'explotació a la qual són sotmesos els animals perquè, d'aquesta manera, es produeixi una presa de...

+ ampliar

Nutrició

    Comparte

    Veganisme i nutrició, per Maria Blanquer

    El veganisme ofereix avantatges, com el baix consum calòric, l’elevada ingesta d’hidrats de carboni complexos i de fibra i un baix consum d’hidrats de carboni refinats. La presència de colesterol i àcids grassos trans és nul·la i mínima la d'àcids grassos saturats. Cal destacar l’elevada aportació de vitamines K, B9, C, E i betacarotens (precursors de la vitamina A), així com de magnesi, potassi i bor. Tampoc es pot oblidar l’elevada aportació de fitoquímics, antioxidants naturals i fitoesterols. La quantitat i qualitat de proteïnes dependrà de la ingesta de cereals, llegums, fruits secs i llavors d’acord amb les recomanacions. L’exclusió de peix dificulta la cobertura de les recomanacions d'ingesta d'alfa-linolènic (omega-3), encara que el consum habitual de nous i llavors (sobretot lli triturat o en forma d’oli) pot evitar-ne la carència.


    El nutrient més compromès en les dietes veganes és la vitamina B12 (cianocobalamina). Les dietes vegetarianes són riques en àcid fòlic, que pot emmascarar-ne els símptomes hematològics de deficiència. Per tant, pot ser que aquesta no es detecti fins que no apareguin els símptomes neurològics. En cas de preocupació per l’estat de vitamina B12, cal mirar l'homocisteïna sèrica, l’àcid metilmalònic o l'holotranscobalmina II. No hi ha cap aliment vegetal que contingui quantitats significatives de vitamina B12 activa, ja que el seu processament higiènic fa desaparèixer les vitamines que aporten la vitamina B12. Aliments com les algues i l'espirulina tenen anàlegs de la vitamina B12 que no poden considerar-se fonts fiables. Així, és essencial utilitzar suplements o aliments enriquits amb vitamina B12. L’absorció és més eficient quan es consumeixen petites quantitats en intervals freqüents. De tota manera, prendre un suplement de B12 és recomanable per a qualsevol persona, especialment a partir dels cinquanta anys. Com a font de vitamina B12 trobem aliments enriquits amb aquesta vitamina (alguna marca de liquat de soja, cereals d’esmorzar o llevat de cervesa). Un altre nutrient limitant és la vitamina D, encara que una exposició al sol (uns 10 minuts en mans, braços i cara al dia) seria suficient per a una persona adulta.


    Normalment s’ingereix bastant de ferro, però la disponibilitat d’aquest és limitada per la presència de fitats i per tractar-se de ferro no-hemo, encara que l’elevada ingesta de vitamina C pot contrarestar en part l’efecte dels fitats i augmentar la biodisponibilitat de ferro no –hemo.


    Per tal de cobrir les recomanacions de calci, cal consumir uns 50 grams de fruits secs cada dia o bé altres aliments rics en calci com el bròquil, la coliflor o el sèsam.


    Finalment, la ingesta de zinc en la dieta vegana pot ser baixa, per tant es recomana utilitzar aliments rics en zinc en la planificació dels menús.


    L'Organització Mundial de la Salut (OMS), en el seu últim llibre “Nutrició i prevenció de malalties cròniques”, assegura que, a Occident, com més productes d'origen animal es consumeixen, més taxes de malalties cròniques es produeixen. Es recomana, per tant, una dieta basada en productes d'origen vegetal: “plant based diet".


    Nutricionalment, es pot afirmar que una alimentació vegana planificada de manera adequada és saludable, nutricionalment correcta i proporciona beneficis per a la salut en la prevenció i tractament de determinades malalties com l'osteoporosi, l'alt nivell de colesterol a la sang o el càncer de còlon.

     

    « tornar

    Un projecte de l'Associació Animalista Libera! i Tv Animalista

    Desenvolupat per Visionmedia